VILDÁ - VILDALUODDA

Je kunt er bijna je klok op gelijk zetten: telkens weer als het Duitse Nordic Notes nieuwe muziek lanceert, krijg je iets ongekends, iets onverwachts te horen. Deze keer stuurden ze ons het debuut van een nieuw Sami-Fins duo, dat onder de naam “Vildá” (“wild”) opereert. Dat duo, dat zijn aan de ene kant de jonge Sami-zangeres Hildá Länsmann, die we eigenlijk vorig jaar al leerden kennen als de helft van het moeder-dochter duo Solju, dat ze met haar mama Ulla Pirttijärvi vormt en waarvan we de CD “Odda Áigodat” hoorden, die zopas de award voor “best indigenous album” mocht ontvangen van de IMA in Canada.

Aan de andere kant is er accordeoniste Viivi Maria Saarenkyla, een beetje wonderkind van geboorte, die al op haar zesde accordeon begon te spelen en op haar zestiende de Finse accordeonkampioenschappen won. Een jaar later verkaste ze naar Italië, om er bij de grote Renzo Ruggieri te gaan studeren, terwijl ze ondertussen haar studies aan het conservatorium afwerkte. Ze werd nog verder gevormd aan de gereputeerde Sibelius-academie van Helsinki, speelde en won wedstrijden van Spanje tot China, ze concerteerde van Japan tot Ethiopië en bracht een eerste soloplaat “Carnevale” uit in 2015 en, naast haar eigen combo, is ze dus nu ook de helft van Vildá.

Voor de nummers van de debuutplaat, waar we ’t zouden over hebben, lieten de beide dames zich inspireren door de overweldigende pracht van de natuur in hun thuisomgeving, maar, waar je daarbij veelal dromerige, kabbelende muziek zou verwachten, krijg je hier een heel originele mix geserveerd van wilde improvisatie, groovende ritmes en inderdaad mystiek aandoende joik-passages. Die zangvorm is u, zo mag ik hopen, enigszins bekend doordat u Mari Boine gehoord hebt en als dat niet zo is, dan moet u die dame dringend eens googelen, maar dit terzijde. Van die Mari Boine coveren de twee overigens “Goaskiniellja” op deze plaat en dat is dan meteen ook het enige niet-eigen nummer, dat je te horen krijgt.

Wat je, na beluistering van deze plaat, bijblijft, is de verfrissende aanpak, de manier waarop de accordeon en de zang organisch samenklinken én de wijze waarop de dames hun in essentie traditioneel geïnspireerde muziek een erg hedendaags cachet weten mee te geven. Meest treffende voorbeeld daarvan is “Utsjoki-Disko”, een nummer dat het in Finland intussen tot in de wereldmuziek-charts geschopt heeft en waarvoor het duo de hulp kreeg van de lokale beatboxing koningin Venla Ilona Blom. Ook de afsluitende titeltrack biedt een verrassende jonge inkijk in de traditionele Sami muziek, vooral omdat Viivi Maria zich in de loop van de jaren een heel gamma aan accordeonstijlen heeft eigen gemaakt. Dat alles samen maakt deze plaat tot een van de boeiendste folk-ervaringen van de jongste tijd en het zal me zeer verheugen dit duo live aan het werk te kunnen zien. Geen idee welke programmator durft, maar ik zal er alleszins zijn, als ’t zover komt !

(Dani Heyvaert)

 

Artiest info
   
 

Label: Bafe's Factory / Nordic Notes

video